Vaikuttajamarkkinoinnin trendejä 2024

vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2024

Vaikuttajamarkkinointi on nopeasti kasvava toimiala ja lähes jokainen meistä on nykyään jollakin tavalla sen vaikutuspiirissä. Alan kehitys on ollut ketterää, ja pysyäkseen kyydissä on hyvä olla perillä ajankohtaisista trendeistä. Tässä trendiraportissa haluamme nostaa esiin muutaman asian, joilla juuri nyt on merkitystä.

Vaikuttajamarkkinoinnin budjetit jatkavat kasvua

Jopa 89% brändeistä sanoo vaikuttajien olevan vähintään yhtä tehokkaita kuin muut markkinoinnin kanavat. Tästä syystä brändit ottavat vaikuttajamarkkinoinnin yhä enemmän tosissaan ja kasvattavat siihen kohdistamaansa markkinointibudjettia. Viime vuonna jopa 67% brändeistä sanoi suunnittelevansa vaikuttajabudjetin kasvattamista (lähde: influencermarketinghub.com).

Mikro- ja nanovaikuttajien merkitys vahvistuu

Erilaiset algoritmimuutokset ovat nykyään tavallisia oikeastaan kaikilla alustoilla. Algoritmimuutosten myötä erilaiset sisältötyypit trendaavat, tällä hetkellä esimerkiksi lyhyet videot ja UGC-sisällöt ovat vahvasti esillä. Algoritmimuutosten myötä esimerkiksi Instagramin vaikuttajatilien sitoutumisaste on aiempaa heikompi. Monet brändit tekevät näin ollen mielellään yhteistyötä pienempien tilien kanssa, joissa on tyypillisesti sitoutuneempi yleisö.

Niche-vaikuttajien tuleminen

Niche-vaikuttaja on tiettyyn teemaan tai aihealueeseen keskittyvä vaikuttaja. Niche-vaikuttajien seuraajakunta on usein pienempi ja homogeenisempi, joten heidän avulla brändit voivat tavoittaa juuri heille sopivan yleisön kohdennetummin. Niche-vaikuttajat ovat usein asiantuntijoita oman aihealueensa puitteissa ja näyttäytyvät seuraajille inspiroivan sisällön ohella myös auktoriteetteina.

Kohti kestäviä kumppanuuksia

Sitoutuminen pitkäaikaisiin kumppanuuksiin on hyödyllistä sekä brändeille että vaikuttajille. Säilyttääkseen uskottavuutensa, vaikuttajien on rajoitettava tileillänsä näkyvien brändien määrää. Tämä on hyödyllistä myös brändeille, koska näin ne voivat olla osana vaikuttajan yksilöllistä tarinaa ja saada isomman roolin valitsemiensa vaikuttajien sisällöissä.

Kehittyneempiä mittareita ja syvällisempää osaamista

Vaikuttajamarkkinointi on menossa kohti edistyksellistä analytiikkaa ja uudet työkalut auttavat muodostamaan paremman käsityksen kampanjoiden tuloksellisuudesta. Markkinointitoimistojen odotetaan kasvavan entistä tärkeämpään rooliin vaikuttajamarkkinoinnin kentässä, sillä niiden asiantuntemus monimuotoisen datan tulkinnassa voi auttaa brändejä kehittämään kampanjoiden suorituskykyä.

Vaatimus vastuullisuuteen

Kuluttajien kasvava kiinnostus yritysten vastuullisuuteen ja ekologisuuteen heijastuu luonnollisesti myös vaikuttajamarkkinointiin. Sitoutuminen eettiseen ja rehelliseen vaikuttajamarkkinointiin on oleellista, ja tarkoittaa käytännössä sitä että vaikuttajien tulisi tehdä yhteistyötä vain sellaisten brändien kanssa, joiden tuotteisiin he aidosti luottavat. Vastuullisuuskeskustelun voimistuessa ristiriitojakin voi syntyä, esimerkiksi siitä, kun yhtäältä markkinointikampanjoiden tavoitteena on lisätä myyntiä ja toisaalta vaikuttajien odotetaan yhä enemmän sitoutuvan itse sekä ohjaavan myös seuraajiaan vastuullisempaan kuluttamiseen.

Oletko valmis aloittamaan vaikuttajamarkkinoinnin? Ota meihin yhteyttä niin keskustellaan lisää.

Edellinen
Edellinen

Sisällöntuotannon ajankohtaisia trendejä

Seuraava
Seuraava

Rakenna yrityksellesi timanttinen vaikuttajamarkkinoinnin strategia