Mitä on vetovoimainen markkinointi?

kuinka houkutella brändisi unelmayleisö luovalla markkinoinnilla

Näin houkuttelet unelmayleisösi

Jokainen yritys tai brändi tavoittelee menestystä, ja avainasemassa on kyky houkutella juuri oikea yleisö omiin kanaviin ja omien sisältöjen sekä suosittelijoiden pariin. Tässä artikkelissa käymme läpi, kuinka voit tehokkaasti ja tuloksellisesti vetää puoleesi unelmiesi yleisön. Vetovoima on kyky herättää halua, kiinnostusta tai sympatiaa. Vetovoima on myös olennainen osa mieleenpainuvan ja sielukkaan yritysidentiteetin rakentamista. Vetovoima voi ottaa erilaisia muotoja, joihin syvennymme seuraavaksi tarkemmin.

Esteettinen vetovoima: Luo puhutteleva brändi

Toisinaan ulkonäkö ratkaisee. Esteettinen vetovoima tarkoittaa sitä, kuinka visuaalisesti houkutteleva brändisi on. Tämä ei tarkoita vain logoa tai verkkosivujen suunnittelua, vaan koko brändisi visuaalista identiteettiä. Se luo ensivaikutelman, joka voi joko vetää puoleensa tai torjua potentiaaliset asiakkaat. Tuo palveluitasi ja tuotteitasi esiin esteettisesti miellyttävällä tavalla. Esteettinen vetovoima on sitä, että annat asiakkaille mahdollisuuden nähdä yrityksesi sielun ja persoonallisuuden, sekä tunnistaa yhteisiä arvoja ja intressejä. Tämä voi olla ratkaisevaa heidän päätöksenteossaan.

Energinen vetovoima: Välitä positiivisia viboja

Energinen vetovoima viittaa siihen tunnelmaan, jota brändisi välittää ja taajuuteen, jolla se värähtelee. Olipa kyseessä iloinen asiakaspalvelu, innostava markkinointiviestintä taikka inspiroivan asiakastarinan tai brändilähettiläspostauksen jakaminen, positiivinen energia vetää ihmisiä puoleensa. Unelmayleisösi haluaa nähdä sinun kasvavan, uudistuvan ja kukoistavan. Poistu siis ajoittain omalta mukavuusalueeltasi, sillä ihmiset rakastavat kasvutarinoita.

Välillä kuulee sanottavan, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta. Jos kuitenkin tavoitteena on unelmayleisön houkutteleminen, niin neuvoisimme välttämään negatiivisuutta ja mieluummin keskittymään olemaan se tyyppi, joka säteilee iloa ja valoa. Tämä tekee brändistäsi helposti lähestyttävän. Mieti aina tarkkaan, millaista "vibaa" haluat välittää – olipa kyseessä some-julkaisu, bränditapahtuma tai sisäinen viikkopalaveri. Henkilökunta kuuluu brändisi unelmayleisöön - varsinkin niillä toimialoilla, joissa on akuuttia työvoimapulaa. Keskity siis haastavissakin tilanteissa rakentavaan ja kannustavaan viestintään kaikkien sidosryhmien kanssa.

Emotionaalinen vetovoima: Luo tunnesiteitä

Emotionaalinen vetovoima on syvempi vetovoiman tyyppi, jonka avulla yleisösi voi tuntea olevansa yhteydessä sinuun kestävällä ja merkityksellisellä tavalla. On tärkeää saada yleisösi tuntemaan, että heidät nähdään ja kuullaan. Voit tehdä tämän tunnistamalla joitakin kipupisteitä, joita he saattavat kokea omassa arjessaan tai liiketoiminnassaan. Kerro heille eri tavoin, miten voit auttaa ratkaisemaan nämä ongelmat.

Tunteet ohjaavat monia ostopäätöksiä. Pyri luomaan emotionaalisia siteitä yleisöösi jakamalla tarinoita, jotka inspiroivat ja koskettavat. Käytä kuvia ja videoita, jotka kiehtovat, ja tekstejä, jotka puhuttelevat. Ole rohkeasti myös haavoittuvainen ja jaa oma autenttinen tarinasi. Voit esimerkiksi kertoa yrityksesi tarinan ja kuinka olet selviytynyt haasteista matkan varrella. Näin syntyy syvempi yhteys, joka edistää yleisösi lojaaliutta ja sitoutumista.

Intellektuaalinen vetovoima: Vakuuta asiantuntemuksella

Intellektuaalinen vetovoima syntyy, kun jaat tietoa ja näkemyksiä, jotka ovat arvokkaita yleisöllesi. Opeta, neuvo ja tarjoa ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Kun jaat asiantuntemustasi, yleisösi arvostaa sinua luotettavana tietolähteenä, mikä voi lisätä heidän kiinnostustaan palveluitasi kohtaan. Kun jaat vinkkejä, jotka auttavat asiakkaitasi, pidät samalla yllä dialogia, joka sitouttaa ja kasvattaa luottamusta.

Muista, että aitous palkitsee

Kaikkien näiden strategioiden ytimessä on aitous. Kun olet aito ja pysyt uskollisena itsellesi ja omille arvoillesi, houkuttelet luonnollisesti niitä ihmisiä, jotka jakavat brändisi arvot ja haluavat olla osa tarinaasi. Tämä on kaikkein kestävin tapa rakentaa vetovoimaa ja sitouttaa unelmayleisösi.

Unelmayleisön houkutteleminen ja brändivetovoiman luominen näyttää parhaimmillaan helpolta ja luontevalta, mutta se vaatii systemaattista ja pitkäjänteistä työtä. Sattumanvaraisella hutiloinnilla se ei varmasti onnistu, sillä kaikessa tässä on lopultakin kyse nykyaikaisesta markkinoinnin työkalupakista, joka nojaa laadukkaaseen sisällöntuotantoon ja saavutettavuuteen sekä aktiiviseen heimojen luomiseen ja suosittelijoiden haalimiseen.

Onnistut parhaiten olemalla aito ja läpinäkyvä, keskittymällä yleisösi tarpeisiin ja toiveisiin, tuottamalla lisäarvoa ja ratkaisemalla yleisösi ongelmia, sekä olemalla suunnitelmallinen, pitkäjänteinen ja kärsivällinen. Näillä keinoilla voit luoda vahvan ja kestävän suhteen unelmiesi yleisöön ja saavuttaa liiketoimintatavoitteitasi. Me Creatiwossa olemme mielellään apunasi, mikäli kaipaat luovaa kumppania tai haluat ulkoistaa jonkin osa-alueen yrityksesi markkinoinnista. Meiltä löytyy kilpailukykyisiä ratkaisuja mm. vaikuttajamarkkinointiin, sisällöntuotantoon sekä some-managerointiin. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Edellinen
Edellinen

Myy tunnetta - älä tuotetta: Näin vauhditat myyntiäsi

Seuraava
Seuraava

Miksi somenäkyvyys on yrityksille tärkeää?