Miksi somenäkyvyys on yrityksille tärkeää?

miksi some näkyvyys on yrityksille tärkeää?

Miksi sinunkin yrityksen tulee löytyä somesta?

Myytkö tuotteita tai palveluita kuluttajille tai oletko muutoin brändivetoisessa bisneksessä? Tarvitsetko uusia asiakkaita tai haluatko sitouttaa nykyisiä asiakkaita entistä enemmän? Vai muodostaako rekrytointi pullonkaulan yrityksesi kasvulle? Etkö haluaisi tavoittaa unelma-asiakkaasi ja unelma-rekrytoitavasi juuri silloin, kun he ovat rentoutuneina kotisohvalla ja alttiina vaikutuksille? Jos vastaus mihin tahansa näistä kysymyksistä on kyllä, niin läsnäolo ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa on ilman muuta jotain, mihin sinunkin yrityksesi kannattaa panostaa.

Sosiaalinen media tarjoaa valtavan potentiaalin tavoittaa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Suuri osa ihmisistä viettää merkittävän osan ajastaan eri sosiaalisen median alustoilla, joten yrityksillä on mahdollisuus tavoittaa sitä kautta massiivinen yleisö suhteellisen edullisesti ja lisätä näkyvyyttään siellä missä asiakkaatkin ovat.

Instagram feed on yrityksesi käyntikortti

Alustoja on monia, mutta näin karrikoidusti voidaan sanoa, että yrityksesi someprofiili on nykyään yhtä kuin yrityksesi käyntikortti. Eli jos tiliäsi on päivitetty viimeksi juhannuksena 2022, se on melkein kuin kaivaisit taskusta rypistyneen ja nuhjuisen käyntikortin ja ojentaisit sen muina miehinä asiakkaalle. Tämä tuskin on se mielikuva minkä haluat brändisi herättävän ihmisille?

Esimerkiksi Instagramissa feedin tavoitteena on saada asiakkaalle sama tunnelma, kuin jos hän astuisi sisään kivijalkaliikkeeseesi tai nettisivuillesi. Välittyykö brändisi ydinviesti somekanavista? Huokuuko yrityksesi laadukkuutta, onko ilme huoliteltu, raikas tai ehkä hullutteleva? 

Vinkkimme yrityksille, jotka ovat somepolkunsa alkupäässä: Valitse brändisi ääneen sopiva viestintätyyli tai tone of voice, ja pitäydy siinä. Huolehdi, että kaikki julkaisut mukailevat brändisi ilmettä ja tukevat sen viestiä. Jos Instagram feedisi koostuu sekalaisista kuvista, joita tuottaa kuka milloinkin jos ehtii, tulee siitä herkästi levoton vaikutelma, eikä se saa asiakasta viihtymään luonasi pitkään. Panosta siis huolella sekä ulkoasuun että brändin mukaiseen viestintään.

Systemaattisuus tuottaa tulosta

Niin kuin liike-elämässä muutenkin, myös somessa syntyy tuloksia vasta kun alat toimia systemaattisesti ja toteutat kärsivällisesti ja pitkäjänteisesti valittua strategiaa. Jos siis yrityksesi sometiliä on tosiaan päivitetty viimeksi juhannuksena 2022, nyt on aika tehdä asiaan muutos. Sillä tavalla ei nimittäin saavuteta yhtään mitään, paitsi korkeintaan kohonneita kulmia. Somessa rakennetaan brändejä, tavoitetaan asiakkaita, ylläpidetään suhteita olemassa oleviin asiakkaisiin, saadaan palautetta ja kehitytään, saavutetaan kilpailuetua ja mainostetaan äärimmäisen kohdennetusti. Mutta eihän se voi mitenkään onnistua, jos joku konttorillasi kirjautuu alustalle vain silloin tällöin. Vai oletko edelleen sitä mieltä, että sinulla ja yritykselläsi on varaa jäädä somen ulkopuolelle?

Me näemme asian niin, että yrittäjän ja liikkeenjohtajan tehtävä on kasvattaa yritystään. Meidän tehtävämme on mahdollistaa se ottamalla haltuun yrityksen somekanavat ja laittamalla peliin paras osaamisemme, jotta asiakasorganisaation kasvu ei jää kiinni ainakaan heikosta suoriutumisesta somessa. Meidän tehtävänä on huolehtia yhdessä rakennetun sisältöstrategian jalkauttamisesta, brändin mukaisesta sisällöntuotannosta, julkaisukalentereista, automaatioista, seurannasta, raportoinnista ja kehittämisestä. Tarvittaessa otamme myös uudet brändikuvat, järjestämme lyhytvideotuotannot ja toteutamme vaikuttajakampanjat PR-lähetyksineen päivineen. Ja jos tarvitset jotain mitä emme itse osaa tehdä, etsimme siihenkin puolestasi parhaan mahdollisen kumppanin.

Kuinka saada sitoutunut yleisö sosiaalisessa mediassa?

Sitoutuneen yleisön hankinnassa on otettava huomioon ainakin nämä kolme tärkeää asiaa:

1. Määrittele sometilisi punainen lanka, eli aiheet joita käsittelet. Näin tililläsi on potentiaalia tavoittaa juuri kyseisistä aiheista kiinnostuneet seuraajat/asiakkaat. Älä siis rönsyile liikaa teeman kanssa. 

2. Vuorovaikutus oman yleisön ja seuraajien kanssa on ensiarvoisen tärkeää oli sitten kyseessä yksityishenkilö tai yritys. Se antaa asiakkaalle vaikutelman, että heidän kommentointiaan arvostetaan ja heidän mielipiteillään on väliä. Ja kun muut näkevät vastausaktiivisuutesi, kannustaa se heitäkin mahdollisesti kommentoimaan postauksiisi. 

3. Postausaktiivisuus vaikuttaa myös yleisön sitoutuneisuuteen ja siihen, kuinka herkästi postaustasi näytetään muulle yleisölle. Jos postaat silloin tällöin harvakseltaan, tulee siitä herkästi vaikutelma, ettei somen päivittely kiinnosta sinua tai yritystäsi. Nykypäivänä somekanavien ylläpito on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää asiakashankinnan/kiinnostuksen herättämisen kannalta eli siihen kannattaa panostaa. Mikäli tuntuu, ettei sinulla ole tähän resursseja, voit hyödyntää Creatiwon tarjoamaa somekanavien ylläpitopalvelua. Ota meihin yhteyttä, niin laitetaan homma alulle.

Jos tarvitset apua, niin…

…tiedät mistä meidät löytää. Sillä nyt me molemmat tiedämme, että somenäkyvyys on tärkeä osa tämän päivän liiketoimintaa yrityksen koosta ja toimialasta riippumatta, ja sen avulla yritykset voivat saavuttaa monia tavoitteitaan.

creatiwo agency yritysten somekanavien ulkoistuspalvelut räätälöidään aina yksilöllisesti ja niiden tavoitteena on auttaa asiakasta kasvattamaan liiketoimintaansa
Edellinen
Edellinen

Mitä on vetovoimainen markkinointi?

Seuraava
Seuraava

Sisällöntuotannon ajankohtaisia trendejä