Monikanavaisuus vaikuttajamarkkinoinnissa

monikanavaisuus vaikuttajamarkkinoinnissa

Monikanavaisuus on nousemassa yhdeksi merkittävimmistä trendeistä vaikuttajamarkkinoinnissa vuonna 2025. Sen keskiössä on kyky hyödyntää useita eri kanavia brändin viestin välittämiseen ja tavoittaa kohdeyleisö mahdollisimman tehokkaasti eri kosketuspisteissä. Tärkeää on ymmärtää kunkin kanavan erityispiirteet, mukauttaa sisältöä yleisöjen tarpeisiin ja pitää viesti yhtenäisenä kaikilla alustoilla. Alla on tarkempi katsaus siihen, miten monikanavaisuus näkyy vaikuttajamarkkinoinnissa:

Yhden kanavan dominoinnista kokonaisvaltaiseen läsnäoloon

Vaikuttajat ja brändit eivät enää keskity vain yhteen alustaan, kuten Instagramiin tai TikTokiin. Sen sijaan he luovat sisältöä eri alustoille, jotka täydentävät toisiaan ja tarjoavat yleisölle monipuolisempia kokemuksia. Esimerkiksi vaikuttaja voi aloittaa kampanjan TikTokissa humoristisella lyhytvideolla, jakaa pidemmän tarinallisen sisällön YouTubeen ja tukea sitä visuaalisilla kuvilla ja tarinoilla Instagramissa.

Yleisön segmentointi eri kanavissa

Monikanavaisuus mahdollistaa viestin räätälöinnin eri kanavien yleisöille. Jokaisella alustalla on oma yleisönsä ja käyttötapansa, ja menestyksekäs vaikuttajamarkkinointi mukauttaa viestin kullekin alustalle. Esimerkiksi LinkedInissä viesti voi painottua ammatillisiin arvoihin, kun taas Instagramissa voi pärjätä visuaalisuudella ja TikTokissa korostetaan huumoria sekä luovuutta.

Sisällön kierrätys ja optimointi eri formaatteihin

Yksi monikanavaisuuden vahvuuksista on kyky kierrättää sisältöä eri alustoilla. Vaikuttajat ja brändit voivat hyödyntää yhtä ideaa eri formaateissa ja kanavissa maksimoidakseen näkyvyyden. Esimerkiksi blogikirjoitus voi toimia perustana Instagram-postaukselle, LinkedIn-artikkelille ja lyhytvideolle TikTokissa.

Uusien kanavien nousu

Vuonna 2025 monikanavaisuus tarkoittaa myös uusien ja nousevien alustojen hyödyntämistä. Esimerkiksi ääni- ja yhteisöpohjaiset kanavat, kuten Spotify Podcastit tai Discord-yhteisöt, tarjoavat uusia tapoja sitouttaa yleisöä. Esimerkiksi vaikuttaja voi luoda brändin kanssa yhteistyössä podcastin, jossa keskustellaan brändin tuotteisiin liittyvistä aiheista syvällisemmin.

Yhdenmukainen viestintä kaikissa kanavissa

Vaikka eri kanavat tarjoavat mahdollisuuden räätälöidä sisältöä, brändin ja vaikuttajan viestin tulee pysyä johdonmukaisena kaikkialla. Tämä lisää luottamusta ja auttaa rakentamaan vahvaa brändi-identiteettiä. Esimerkiksi brändin vastuullisuusviesti voi näkyä eri muodoissa Instagramin visuaaleissa, TikTokin trendaavissa videoissa ja YouTuben syväluotaavissa tarinoissa.

Mittariston monipuolistuminen

Monikanavaisuus asettaa uusia haasteita vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaamiselle. Vuonna 2025 brändien on seurattava kunkin kanavan vaikutusta kokonaisvaltaisesti, esimerkiksi yhdistämällä näyttökerrat, sitoutumisprosentit ja konversiot eri alustoilta. Kampanjan onnistumista voidaankin arvioida vertaamalla eri kanavien tuomia liidejä ja konversioita sekä niiden yhteisvaikutusta.

Vaikuttajien monipuoliset roolit

Vaikuttajilta odotetaan yhä enemmän kykyä luoda sisältöä eri alustoille ja mukautua niiden vaatimuksiin. Tämä tekee heistä arvokkaita kumppaneita brändeille, jotka haluavat hyödyntää monikanavaisuutta. Vaikuttaja voi toimia brändin sisällöntuottajana useassa eri kanavassa ja käyttää omaa asiantuntemustaan kanavan ja yleisön vaatimuksiin vastaamisessa.

Integraatio offline-maailman kanssa

Monikanavaisuus ei rajoitu pelkästään digialustoihin. Vaikuttajamarkkinointi yhdistyy yhä useammin myös offline-tapahtumiin ja kampanjoihin. Vaikuttaja voi markkinoida brändiä somessa ennen tapahtumaa ja osallistua sen jälkeen live-tapahtumaan, jossa brändiä edustetaan fyysisesti. Ihmisen välisten “live” kohtaamisten ja aidon vuorovaikutuksen mahdollistavat bränditilaisuudet ja PR-tapahtumat ovatkin jälleen uudessa nosteessa.

monikanavaista vaikuttajamarkkinointia
Edellinen
Edellinen

5 syytä miksi PR-tapahtuman järjestäminen kannattaa

Seuraava
Seuraava

Trendit vaikuttajamarkkinoinnissa 2025